یوگای بچه ها
یوگا - تمدد اعصاب

زندگی بچه ها امروزه بی تحرک شده است ،و ای موضوع بی اندازه برای سلامتی آنها مضر است.حتی بچه های کودکستان نیز ایستائی درستی نداشته و استعداد هم آهنگی آنها ضعیف است ،زیرا عضلات در اثر بی تحرکی ضعیف هستند و نمیتوانند کاملاً منقبض شوند.بسیاری از آنها نمیتوانند روی یک پا بایستند بدون اینکه نیفتند و یا اینکه کله ملق (معلق) بزنند . در تمرین یوگا بچه ها عمیقاً، بدن خود را احساس کرده و ایستائی (صحیح ایستادن)، تحرک و تقویت عضلات را تمرین میکنند.

البته این مزیت ها را ورزش های دیگر نیز دارند. نمیتوان ورزش ها را با هم مقایسه کرد.در یوگا بدن و روح یک واحد میشوند.

چنانچه مرتب تمرین یوگا شود.(حد اقل یک بار در هفته ). بچه ها آرام تر شده و ترس از امتحان نیز کمتر میشود

 

ریلکس کردن

یوگا : یک بازی بچه گانه

از خانم آمینا سیلا، استاد یوگا برای بچه ها

6 تمرین بچه گانه یوگا، برای شما به نمایش میگذاریم.

مهم آن است که بچه در این تمرین ها تفریح داشته باشند( آمینا سیلا از مونیخ)

1- روز شروع میشه

پاها را از قوزک بهم بچسبانید. ستون فقرات و گردن در یک راستا قرار میگیرند. کمر گود نشود. دست ها را بالای سر ببرید. این تمرین قفسه سینه را باز کرده تا هوای بیشتری وار ریه ها میگردد.

2- درخت

سعی کنید روی یک پا بایستید(مهم نیست کدام پا) و پای دیگر را روی زانو ،یا قوزک پا قرار دهید.دست ها جلوی سینه و یا بالای سر همدیگر را میگیرند.بستگی بآن دارد که چه شاخه ای را میخواهید نشان دهید.این حالت یوگا، باید این احساس را به بچه ها بدهد ،که ریشه اشان در زمین است، و حالت تعادل خیلی خوبی دارند.

3- چوب سحرآمیز

تجسم کنید یکمرتبه رعدو برق جادوئی میاید و هر درختی فرم مخصوص خود را پیدا میکند.حال بچه ها خود فرم فانتازی درخت ها را درست میکنند.درختی، صدای شیر را در میاورد و درخت دیگر با دست هایش شروع میکند به پارو زدن. در این حالت بچه ها همچنان روی تشک با یک پا میمانند.بدینوسیله آنها حالت ایستائی خود را قوی میکنند.

4- پروانه

پروانه ای از روی درخت ها بلند شده و روی چمن ها مینشیند. برای این تمرین باید روی زیرانداز مثل خیاط ها نشست (چهار زانو)کف پاها با هم تماس دارند.با دست، پاها را میگیریم.در این تمرین پشت کاملاً صاف میباشد.گردن کاملاً کشیده وشانه ها کاملاً پائین .بهتر است که بچه ها ابتدا کمر را گود و سپس صاف کنند.باید تصور کرد که همانند یک مترسک از فرق سر با طنابی به سقف آویزان شده ایم.آنقدر طناب کشیده میشود تا بدن صاف شود. حال پروانه شروع به پرواز میکند یعنی ،پا ها به بالا و پائین برده میشوند.(این تمرین برای تحرک لگن و باسن خیلی مفید است)

5- گربه

یک گربه هم مثل پروانه روی چمن خوابیده که از خواب بیدار شده وبدن خود را کاملاً میکشد.ابتدا پشت را کاملاً قوزدار و سپس دوباره صاف میکنید .بچه های بزرگ میتوانند ، در این حالت ،یک دست و پای مخالف را دراز کرده و موازی زمین کنند .بعد از مدتی ،دست و پا را عوض کنند.تمرین خوبی برای تعادل میباشد.

6- خرگوش

یک حیوان دیگری هم امروز در راه هست.او مشغول خوردن علف میباشد (خرگوش) با زانو روی زمین نشسته و باسن را بالا برده و فرق سر را روی زمین پائین بیاورید. دست ها ی قلاب شده بطورعمود به بالا کشیده میشود. همراه با پشت ،عضلات سینه نیز کشیده میشوند.این تمرین برای بچه هائی که کیف های کوچک مدرسه را روی شانه حمل میکنند بسیار مناسب میباشد.با این تمرین برنامه یوگا باتمام میرسد.بچه ها روی تشک به پشت دراز میکشند.عمیق توی شکم نفس کشیده و بآرامی بیرون میدهند.در این حالت ریلکس میکنند.